SUNNAH.....berterusan jadi amalan ~~

SUNNAH.....berterusan jadi amalan ~~
mulakan sesuatu dgn lafaz basmallah...semoga diberkati ALLAH SWT =)

Saturday, January 22, 2011

BERSERAH DAN REDHA SAJA SETELAH KITA BERUSAHA DENGAN BAIK =)

bismillahirrahmaanirrahiim....

Alhamdulillah...hari ni kitaorg enjoy main futsal. walaupun kecundang pada permainan suku akhir, alhamdulillah....kami bermain dengan baik. aku harap kawan2 kau pun enjoy sama. adat la, ada kalah, ada menang dalam setiap permainan. 
ni la salah satu contoh bola futsal..lau tak tau beza dgn volley ball aku tak tau la kn.. =P
dah lama tak bersukan kan? sekali sekala rasa syok gak main.. hahahha... tadi, group aku hantar 2 team . lelaki n perempuan. group lelaki sampai peringkat kumpulan je. alhamdulillah la, walau kalah tapi at least ada gak score kecuali dgn group staff UiTM Kuantan. hebat tu...group perempuan sampai suku akhir. 2 kali menang 1 seri. tanpa gol bolos..! dak perempuan johan kumpulan seyh. hebatnye..!! =D wah..tapi masa quater tu la, goalkeeper tu ade masalah kesihatan tetiba, dah la rabun...huhuhu, kesian dia tak nmpak bola. tp dia rasa bersalah la sb tak dpt selamatkan gol kumpulan sendiri daripada di bolosi pihak lawan erm.. tapi tak pe. korang terbaik la..! Che'ah tgn sampai kne pijak org, kaki Qeela kne sepak, Lia kene terajang sampai terbaring...ish..ish...ish. Zul sampai bengkak2 tangan. biasa la tu. kalau tak rasa sume benda ni mana ada feel ....., ye tak? hahaha...aku dah puas merasa semua ni dulu..hehehe =P . tadi masa main, tetibe je kne pakai bip, sb bju dgn pihak lawan sama. warna merah....ha ni la bipnye...warna je la sama, tapi aku tak perasan pulak brand apa.. 




ni la gelanggang futsal, bg yg xtau atau tak penah main, cuba2 la ye.


cakap pasal main futsal ni, aku teringat zaman veteran2 kat sekolah dulu main handball. syok habis..! padangnya lebih kurang je macam gelanggang futsal ni. tapi, ade la sikit bezanya... yang best bukan pe, main bola guna tangan..so lg senang la kan? tapi lau dah terkena rejaman bola tu..ha kau rasa la sendiri  ye...lagi2 keeper mcm aku. huh....segala2 merasa. sampai aku main tengah2 padang pun boleh. =D
ni part yg paling best..tapi tak sume org leh wat..! haha


haa....kalau bab2 cam ni, aku hanya akan buat bila dapat penalty,tapi bukan aku je. gilir2 la dgn member2 yg lain. aku tak tamak k. ALLAH tak suka org yg tamak ni. sb ia boleh membawa kepada riak. tapi cikgu ni pandang aku lebih berbakat untuk jadi GOALKEEPER. nak tak nak ikut la ye. tapi kadang2 aku main bahagian pertahanan juga, advantage  untuk menyusahkan pihak lawan untuk shoot, sb aku ni tinggi...so, bagi sapa2 nak merasa senak perut atau sakit tulang rusuk tu...haa..meh la dekat.. =) hehehe.... series, aku mmg membahayakan pihak lawan. siapa yg nak wat counter-attack tu...haa mmg kne bersedia la...kahkahkah =D nampak aku terus je tak jadi....so, wall bg kumpulan aku sempat la kukuhkan pertahanan.

ni la gelanggang bola baling/ handball


 kalau futsal...pemain leh masuk dalam  kawasan D...tapi, dalam handball ni....tak boleh dan dilarang sama sekali...jika jaringan dibuat di dalam kawasan D  (berlorek warna biru dalam gmbr) bermakna gol tu tak akn dikira .  best sangat2 . jika aku diberi pilihan, aku kan pilih handball sbg sukan utama. terjebak dengan benda2 ni semua masa aku darjah 4. bermula dengan netball, hockey,handball dan  lain2 sampai la aku tingkatan 5. terjebak dengan benda yg berfaedah takpe, jgn terjebak dgn aktvti yg merosakkn diri. =)


dua2 bola ni adalah yg biasa digunakan oleh MSSD,MSSJ,MSSM  
lagi satu benda yg best tentang bola ni bukan pe, advantage bagi sape yg tangan beso2 macam aku ni, boleh pegang bola tu dengan satu tangan je tau..so, senang la nak shoot. bola baling la antara permainan yg tak byk peraturan . korang lenjanlah apa
 pun. ...alahai, bump je...tapi ada limit la....bawak bola leh jalan atau langkah sebanyak tiga tapak tau. really best.    
haa...pegang cam ni la...
     
apa2 pun yg terjadi dalam setiap permainan, kita tak boleh salahkan sesiapa. masing2 ada silap. aku tak rasa rugi dulu sb aku byk skip kelas. daripada sukan ni, aku byk belajar apa itu erti semangat kepasukanan dan apa erti kerjasama, dan paling penting erti persahabatan. aku bersyukur sb ALLAH SWT bg aku kebolehan dalam bidang2 macam ni, dan bukan setakat pandai ngadap buku jer. aku tak skema ea...tgok je muka mcm dak2 yg kaki baca buku, pakai spec. hahaha...padahal tak pn. aku biasa je. seimbang...akademik dan ko-kurikulum. family aku pn risau gak aku ni terlampau aktif, tp diorg percaya aku mampu lakukan yg terbaik. aku terangkan pd mereka dgn jelas dan alhamdulillah , mereka faham dan sentiasa memberikan sokongan padu pada aku. lagi2 time aku ada game. dan sekarang aku sudah menjejakkn kaki ke universiti. satu semenanjung ni aku dah round. JIMAT duit family aku, sb tak perlu bawa aku ke sana ke mari. kakak aku ada cakap dulu, " kitaorg tak mampu nak bwk adik jalan2 mcm family2 lain wat kat anak2 diaorg."  aku tak kisah pn pasal reward ke apa..tapi ada gak la dalam hati nak raikan setiap kejayaan aku dgn family. g jalan2, erm...arrggh..! aku tak kisah pun. aku padamkan segala angan2 aku sb aku tahu, ALLAH lebih tahu apa yg aku perlukan dan apa yg terbaik buat aku.aku redha, cukup sekadar aku dapat tengok diorg tersenyum gembira dgn setiap kejayaan aku. lebih2 lagi mak aku. dan aku pn tahu yg ayah aku tahu apa yg aku dah capai sekarang. aku nak tunaikan harapan dia. ayah aku mmg supporting sgt2. dari aku kecik sampai besar. ayah tak pernah halang segala aktiviti  lasak2 yg aku nak buat. kalau cakap dgn mak, mesti tak kasi punye lah....so, untuk mendapatkan sokongan yg padu...aku g kat ayah..dan bila ayah aku sudah berbicara.... jeng..jeng..jeng...ayah ckp cmni " .biar la dia nak buat apa pun, nak jatuh ke, terlentang ke, dia yg rasa...kalau tak nanti sampai ke besar tak tahu buat apa2..." dan mak pun akur je la.....aku pun mulalah...." Hoooreeeeyyyyyy...!" =') hehehe....sayang....ayah....! sayang mak juga.... =)

Dan aku sekarang, adalah hasil daripada apa yg telah mereka corakkan di atas kain putih itu dahulu .... Alhamdulillah...... =)
tapi, jika ada kebukuran yg terzahir..itu adalah kerana aku sendiri yg telah menambah warna yg tak sekata pada lukisan mereka itu...

akhir kalam, aku nak sampaikan sesuatu kat sini....kita perlu berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai sesuatu yg kita inginkan dengan cara yg betul dan mesti berlandaskan ajaran ISLAM...ingat, MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA. agama ISLAM itu sendiri adalah AD-DIN. jadi, langkah seterusnya....kita hanya perlu bertawakkal pada ALLAH SWT....kerana DIA yg berhak menentukan segalanya dan kita redha dengan apa yg telah diputuskan (takdir) olehNYA.... sesungguhnya, ia adalah RUKUN IMAN yg ke 6...percaya kepada Qada' dan Qadar....

wallahualam....













No comments:

Post a Comment